Srozumitelný jazyk
Současný trend přístupné společnosti zavádí nová pravidla pro psaní různých sdělení občanům. Především úřední výnosy ale i další důležité informace bývají nesrozumitelné i lidem s vyšším vzděláním. Proto se začíná prosazovat přístup, kdy se texty píší v tzv. srozumitelném jazyce (anglicky plain language).
Srozumitelný jazyk se zaměřuje na to, aby psané informace byly předávány jasně, přesně a přehledně. Cílem je vyhnout se dlouhým spletitým větám a žargonu konkrétního oboru. Takovéto texty mají být srozumitelné co nejširšímu spektru čtenářů.
Srozumitelným jazykem píše autor laikům, veřejnosti. Za laiky přitom považuje všechny, kteří nejsou odborníky v jeho oboru. Sdělení ve srozumitelném jazyce je smysluplné, jednoznačné a pochopitelné už po prvním přečtení. Srozumitelným jazykem musí být sděleny i složité odborné informace.
Zjednodušený jazyk
Vedle srozumitelného jazyka se začal rozvíjet koncept snadného čtení (anglicky easy-to-read). Tímto zjednodušeným jazykem se mají psát sdělení lidem, kteří mají potíže i se čtením srozumitelného textu. Jsou to lidé s mentálním postižením, lidé demencí, cizinci s nižší znalostí češtiny, dyslektici, lidé s ADHD, někteří sociálně vyloučení lidé a další skupiny. Patří k nim například i lidé, kteří se stali účastníky nehody nebo se nachází v jinak vypjaté situaci.
Sdělení ve zjednodušeném jazyce musí být smysluplné, jednoznačné, pochopitelné už po prvním přečtení. Je nutné jím sdělit informace, které adresáti potřebují, aby se zorientovali v problematice a věděli, co mají dělat. Není však zapotřebí prostřednictvím snadného čtení vysvětlovat složité odborné informace.
Tyto zjednodušené texty bývají doprovázené ilustračním obrázkem či fotografií, jež napomáhají k lepšímu pochopení. Články psané v souladu s metodikou snadného čtení musí být co nejjednodušší. Musí se vyhnout složitým slovům, dávat pouze jednu informaci do jedné věty a používat jen jednoduché a krátké věty. Je užitečné, pokud si autor srozumitelnost zjednodušeného textu vyzkouší přímo s lidmi, na něž se cílí.
Protože chce být NZIP co nejpřístupnější všem skupinám obyvatel, připraví postupně sadu článků s důležitými informacemi napsané právě metodou snadného čtení.
Konkrétní příklady článků připravených podle metodiky snadného čtení:
- Posilující dávky očkování proti COVID-19
- Co si vzít do nemocnice
- Právo na informace o vašem zdravotním stavu
- Zubní preventivní prohlídky
- Zdravotnická záchranná služba – tísňová linka 155 nebo 112
Související odkazy
- Vláda České republiky: Metodika Easy to read (odkaz vede na web vlada.cz)
- Inclusion Europe: Easy-to-read (odkaz vede na web inclusion-europe.eu; jeho obsah je dostupný pouze v angličtině)