V průběhu docházky do mateřské školy a poté devítileté povinné školní docházky dítě může odebrat až přes 4 000 jídel. A to už stojí za to, aby jídla byla opravdu kvalitní, nutričně hodnotná a vhodná pro děti.
V současné podobě, pouze s mírnými kosmetickými obměnami, funguje systém na stejných principech již více než 25 let. Po tak dlouhé době je potřeba i sebevíce funkční systém modernizovat. Je potřeba se zaměřit na jeho slabé stránky a najít způsoby, jak je zlepšit. V současné době byly Státním zdravotním ústavem zmapována právě ona slabá místa a nyní se diskutuje, jaké zvolit metody pro co největší optimalizaci [1].
Snaha o zlepšování kvality školních obědů
Nejnovější poznatky a snaha na talíře dětí dostat co nejhodnotnější pokrmy se promítají v projektu Zdravá školní jídelna [2], který je podporován Ministerstvem zdravotnictví. Do projektu se dobrovolně hlásí školní jídelny, které chtějí své služby zlepšovat. Vstupem do projektu se zavazují k tomu, že:
- budou stravu připravovat z co největšího množství čerstvých surovin,
- budou dbát na sezónnost,
- budou jídelníčky sestavovat pestře tak, aby byla zastoupena celá paleta potravin,
- budou jídlo ochucovat s ohledem na dětského strávníka, to znamená méně solit a používat spíše bylinky a jednodruhová koření
- nebudou používat dochucovací a instantní směsi,
- nadále se budou pravidelně vzdělávat v zásadách správné výživy,
- budou komunikovat s rodiči a spolupracovat s pedagogy na zvyšování nutriční gramotnosti.
Za účelem vzdělávání personálu se v rámci tohoto projektu pořádají mnohé kurzy zaměřené na praktickou výuku správné přípravy jednotlivých potravin a pokrmů, ale i teoretické kurzy, ve kterých účastníci mohou upevnit či získat nové znalosti a hlavně souvislosti o výživě.
V současné době se školní jídelny mohou zapojit i do dalších projektů, které jsou zaměřeny na lokální potraviny, a kladou důraz na ekologickou stránku stravování. Jedním takovým projektem je Skutečně zdravá škola [3].
Jak funguje školní stravování v České republice?
Celkem v ČR dětem poskytuje stravu cca 9 000 školních jídelen, výdejen či vývařoven. Tyto jídelny uvaří ročně cca 383 milionů pokrmů, denně se v těchto jídelnách stravují téměř 2 miliony dětí.
Zákonní zástupci platí suroviny, ze kterých je strava připravována. Škola si stanoví tzv. stravné – tedy finanční částku za oběd, v případě mateřských škol i za svačiny. Řídí se přitom vyhláškou o školním stravování [4], která stanovuje určité rozmezí finančních limitů dle věkových kategorií, ze kterého si škola vybere to své. Výplaty a režie školní jídelny jsou financovány státem. Školní obědy tedy platíme z daní. Každý občan ČR tedy ročně na školní obědy přispívá sumou 800 Kč.
Tak jako v každé společnosti i v ČR žijí občané, kteří nemají dostatečné finanční prostředky pro zaplacení školních obědů dětem. V současné době i tyto děti mohou obědy odebírat, protože existují projekty obědů zdarma, např. Obědy pro děti [5]. Na financování školních obědů zdarma pro potřebné děti se podílí Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo práce a sociálních věcí nebo mohou přispívat i sponzoři.
Relativní novinkou v rámci školního stravování je možnost poskytování dietní stravy pro děti, které mají takovou stravu indikovánu lékařem. Školní jídelny mohou po splnění požadavků stanovených vyhláškou takovou stravu poskytovat.
Systém školního stravování podléhá kontrole jak ze strany České školní inspekce, tak ze strany hygienické a veterinární služby. Školní jídelny oproti restauracím dlouhodobě nevykazují vážné prohřešky proti liteře zákona a jsou spíše výstavní skříní, jak by to mělo v praxi správně vypadat. Nicméně to, co je dlouhodobě postrádáno, je kontrola nutriční kvality pokrmu, která je dětem vydávána. Proto v současné době bojujeme s nadměrným množstvím soli v pokrmech a naopak nedostatkem kvalitních tuků, které potom mají vliv na nízkou energetickou hodnotu oběda (spolu s neadekvátní porcí).
Se školním stravováním máme zkušenosti téměř všichni; někdo je má dobré, někdo špatné. Tak to bude vždy, protože sto lidí má sto chutí. Vždy je však prostor pro zlepšování. V současné době je většina školních jídelen zrekonstruovaných a díky kontrolám orgánů ochrany veřejného zdraví jsou na vysoké hygienické úrovni. V řeči dnešní technické doby by se dalo říci, že hardware je v pořádku a moderní, ale softwaru by svědčila pravidelná aktualizace.
Související odkazy
- Ruprich J., Řehůřková I. a kol. Studie aktualizace standardu nutriční adekvátnosti školních obědů. Závěrečná technická zpráva. Acta Hygienica, Epidemiologica et Microbiologica 2019;(1):1-122. doi: 10.21101/ahem.a1001.
- Zdravá školní jídelna (odkaz vede na web zdravaskolnijidelna.cz)
- Skutečně zdravá škola (odkaz vede na web skutecnezdravaskola.cz)
- Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování (odkaz vede na web zakonyprolidi.cz)
- Obědy pro děti (odkaz vede na web obedyprodeti.cz)