Proč se z Tečky stává EZKarta?
Historie
Aplikace Tečka vznikla jako mobilní aplikace v průběhu boje s epidemií COVID-19 a jejím hlavním úkolem bylo zajištění ukládání, zobrazování a ověřování platnosti evropských COVID-19 certifikátů. Jistě si ji všichni pamatujete. Aplikace Tečka byla tedy chytrou peněženkou, která umožňovala držiteli mít při sobě kdykoli aktuální certifikáty prokazující očkování, případně prodělání onemocnění či otestování proti COVID-19. Certifikáty byly realizovány v souladu s evropskou legislativou a normami a umožňovaly tak evropskou interoperabilitu. Aplikace Tečka byla propojena s portálem ocko.uzis.cz a byla jeho mobilní verzí pro všechny občany.
Za Tečkou, jak si ji všichni pamatujete, je tečka. Dále už budeme hovořit pouze o její nové reinkarnaci, EZKartě.
Motivace rozvoje
Stávající aplikace dosáhla masového rozšíření mezi občany a stala se nejpoužívanější mobilní aplikací resortu zdravotnictví a pravděpodobně celého eGovernmentu.
Aplikace je stále používána, respektive stále je nainstalována na řadě mobilních zařízení: celkový počet aktivních uživatelů EZKarty za rok 2023 byl 612 tisíc na operačních systémech iOS a 1,7 milionu na operačních systémech Android.
Motivací dalšího rozvoje aplikace bylo využít tohoto širokého rozšíření v populaci a rozvinout stávající aplikaci v plnohodnotnou eHealth aplikaci resortu zdravotnictví, která by postupně nabízela občanům nové služby. Dříve jednoúčelová aplikace by se tedy nově stala šířeji pojatou aplikací, EZKartou, která bude tvořit bránu k novým službám elektronizace zdravotnictví (zpočátku zejména centrálním) a stane se digitálním komunikačním kanálem mezi resortem zdravotnictví a občany.
Aby mohl občan využívat nové funkce aplikace, nemusí dělat nic složitého, postačí, pokud si stáhne nejnovější verzi aplikace a přihlásí se do ní pomocí Národní identitní autority, což je například bankovní identita, mobilní klíč eGovernmentu.
Portál Ocko.uzis.cz
Mobilní aplikace EZKarta je nástrojem pro zobrazení základních služeb elektronizace zdravotnictví. Portál ocko.uzis.cz bude rozvíjen paralelně s EZKartou a analogické služby, které budou zobrazovány v EZKartě, budou postupně implementovány i do portálu ocko.uzis.cz. Do budoucna je strategické, aby byla aplikace EZKarta svázána s národním portálem elektronizace zdravotnictví dle zákona 325/2021 Sb. (zákon o elektronizaci zdravotnictví) a portál ocko.uzis.cz byl do tohoto národního portálu integrován. Podobně by měla být v budoucnu EZKarta propojena také na registr práv a mandátů a další centrální zákonné služby, které budou realizovány.
V tuto chvíli plní roli bratrského portálu pro aplikaci EZKarta portál ocko.uzis.cz, kde jsou dostupné i nadstavbové funkce, jako například udělování mandátů dalším osobám.
Co nyní najdu v EZ kartě a jaké má nové schopnosti a funkce?
Vyšší bezpečnost aplikace
Se zahrnutím nových funkcí, které EZKarta přináší, bylo nezbytné zvýšit bezpečnost aplikace a přejít od původní jednoúčelové aplikace k aplikaci, která poskytuje vysokou úroveň zabezpečení pro přístup k datům. Po vzoru bankovních aplikací je tak možné se do EZKarty přihlásit pouze zabezpečeným způsobem pomocí Národní identitní autority a chránit tak osobní údaje, které jsou v aplikaci zobrazovány. EZKarta se stala zabezpečenou aplikací jednoznačně svázanou s konkrétní osobou (je nutné jednoznačně prokázat identitu přihlašující osoby), která aplikaci využívá a má práva na citlivé údaje a služby v aplikaci nabízené.
Notifikační funkce
Aplikace EZKarty byla rozšířena o funkci notifikační. Tato funkce umožňuje zasílat uživatelům aplikace EZKarty adresné i obecné informace, které pro něj mohou být podstatné. Jednoduchou možností jejího využití je informování o novinkách v aplikaci, počítá se ale také s jejím využitím i v mnohem zásadnějších situacích, jako je adresné informování o nároku na screeningové vyšetření zdarma, případně zasílání informací v případě, že by se opakovala situace podobná pandemii COVID-19 či hrozilo jiné nebezpečí či hygienické riziko, o kterém je vhodné občany neprodleně a cíleně informovat.
COVID-19 certifikáty
Funkce pro uchovávání, zobrazování a validaci covidových certifikátů je v aplikaci EZKarty zachována i nadále, a to jako samostatná sekce včetně vazby na portál ocko.uzis.cz. Lze předpokládat, že dojde k postupnému sbližování očkovacího průkazu s očkováním proti onemocnění COVID-19 a i toto očkování se tak stane jeho integrální a standardní součástí. Zobrazení certifikátů jiných osob je podřízeno spolu s dalšími funkcemi jednotnému systému mandátování a spřažených osob, kde rodič vidí automaticky certifikáty svých dětí do 18 let, případně vidí certifikáty osob, které mu k tomu přidělily mandát.
Očkovací průkazka
Očkovací průkazka je novou hlavní službou, kterou EZKarta nabídne všem občanům. Každý občan uvidí v aplikaci veškerá svá očkování, která mu byla aplikována od 1. 1. 2023 a to včetně očkování proti onemocnění COVID-19. Automaticky také uvidí rodič očkovací průkazku svých dětí do 18. let. Na základě explicitně uděleného mandátu jinou osobou uvidí občan také očkovací průkazku této osoby.
Udělování mandátů
S tím, jak EZKarta integruje nové funkce, vzrůstá i potřeba dalšího sdílení dat, tedy například udělit mandát jiným osobám a zobrazit jim vlastní očkovací průkaz. Příkladem může být situace, kdy chce senior umožnit svým dětem, nebo vnoučatům zobrazit obsah očkovací průkazky. Proto byl implementován mechanismus, kdy aplikace EZKarty spolu s portálem ocko.uzis.cz umožňuje přidělovat (a odebírat) mandáty k obsaženým funkcím i dalším osobám. Tato správa mandátů je v tuto chvíli vztažena jen na dostupné funkce EZKarty, tedy očkovací průkazka a certifikáty COVID-19, nicméně předpokládáme, že do správy mandátů budou postupně zařazovány i nové funkce tak, jak budou v aplikaci přibývat.
Do budoucna předpokládáme přepojení správy všech mandátů pod registr práv a mandátů dle zákona 325/2021Sb. (zákon o elektronizaci zdravotnictví)
Příklady konkrétního užití EZKarty
Níže jsou na dvou praktických příkladech možného užití demonstrovány nové funkce aplikace EZKarty.
Moje očkovací průkazka – očkuji se u praktického lékaře
Základní novou funkcí EZKarty je zaznamenání provedených očkování u praktického lékaře, které může být zobecněno na jakéhokoli poskytovatele zdravotních služeb.
Pacient přichází k lékaři na plánované, případně i ad hoc očkování. Lékař pacienta naočkuje a okamžitě zaznamenává údaje o vakcinaci do svého ambulantního informačního systému. Tyto údaje jsou okamžitě automatizovaně zaslány do centrální databáze.
Ještě v ordinaci, případně okamžitě v čekárně po opuštění ordinace otevírám svoji aplikaci EZKarty a kontroluji si svůj nový záznam o právě provedeném očkování.
Sdílení očkovací průkazky dítěte s lékařem – přicházím na ošetření do zdravotnického zařízení
Další novou funkcí je možnost sdílení obsahu očkovací průkazky s ošetřujícím lékařem. Pokud tedy přicházím do nemocnice či ordinace na plánované či akutní ošetření, které vyžaduje rychlé ověření stavu mých očkování (například tetanus), je možné údaje o očkování nasdílet s mým ošetřujícím lékařem.
Přicházím do ordinace lékaře se svým dítětem, které má zdravotní problém. Problém nastal náhle a nejedná se o registrujícího lékaře mého dítěte. Lékař ale potřebuje ověřit stav očkování u mého dítěte.
Jaké funkce plánujeme do EZKarty zahrnout v budoucnu?
EZKarta se bude postupně rozvíjet v synergii s rozvojem elektronizace zdravotnictví, zejména s rozvojem centrálních služeb, případně s rozvojem standardizace, která zavede porovnatelné, centrálně integrovatelné funkce elektronizace zdravotnictví. Mezi nové plánované funkce patří následující položky.
Elektronický přístup občanů k jejich datům – výpisy informací z centrální resortních systémů (zejména Národního zdravotnického informačního systému, NZIS)
Služba poskytne občanovi přihlášenému přes funkcionalitu Identita občana výpis z centrálních evidencí (pilotně vybraných registrů Národního zdravotnického informačního systému), ve kterých je jednoznačně ztotožněn. V zásadě postupně občan získá dle svého práva údaje o něm vedené v centrálních evidencích resortu zdravotnictví. Jako příklad můžeme uvést informace o hospitalizacích pacienta.
Informační služba usnadňující přes EZKartu čerpání zpráv a informací od resortních orgánů „Rozcestník MZČR“
Aplikace bude obsahovat funkcionalitu Rozcestník na jednotlivé webové stránky provozované Ministerstvem zdravotnictví a případně jinými relevantními orgány státní správy (v zásadě dashboard). Seznam stránek bude definován metadaty na serveru a zobrazen v aplikaci EZ karty. Bude přizpůsoben dle osoby, která se hlásí, kdy například zdravotnickým pracovníkům může nabídnout pro ně relevantní odkazy, například přihlášení do resortních registrů.
e-Mapa poskytovatelů zdravotních služeb
Funkce Mapa poskytovatelů zdravotnické péče zobrazí vybrané údaje o poskytovatelích zdravotních služeb v mapovém podkladu České republiky. Údaje budou získané z Národního registru poskytovatelů zdravotních služeb. Bude umožněno vyhledání poskytovatele dle relevantních parametrů, které v jiných vyhledávačích nejsou. Občan bude mít možnost si vybrat zdravotní zařízení s daným typem služeb ve svém okolí. O daném zařízení získá další informace (metadata o zařízení) – kontakty, otevírací doby a vybavení (výtah, bezbariérový vstup...).
Zasílání e-zpráv ze strany poskytovatelů zdravotních služeb svým pacientům (opt in pro pacienta)
Poskytovatelé zdravotních služeb již často kontaktují své pacienty různými komunikačními kanály (SMS, mail), včetně svých vlastních mobilních aplikací. Aplikace EZKarta ale bude novým „zdarma provozovaným“ komunikačním kanálem, který dovolí poskytovatelům oslovit své pacienty/klienty, a to i automatizovaně (ze svého informačního systému přes centrální služby), například jim poslat notifikaci o zaslané zprávě a vlastní zprávu o objednávce, žádance, připravené propouštěcí zprávě. V EZKartě by mělo být možné tyto notifikace zakázat a nastavit, aby nebyli pacienti zahlceni. Pilotním modelem může být řízení screeningových programů.
Mapa kapacitní dostupnosti poskytovatelů zdravotních služeb pro ambulance
Součást e-Mapy poskytovatelů zdravotních služeb. Zcela zásadní nová služba, která na bázi elektronické mapy poskytovatelů zveřejní a zpřístupní data o úvazkové kapacitě poskytovatelů, jejich ordinačních hodinách, počtech pacientů a zda přijímají nové (zejména zubní lékaři, praktičtí lékaři), jejich okolí apod.
Předpokládanými rozvojovými aktivitami v roce 2025 a dále jsou pak níže uvedené funkce. Možnost jejich implementace je závislá na rozvoji elektronizace jako takové, zejména realizace centrálních komponent dle zákona 325/2021 Sb.
e-management screeningových programů, elektronické zvaní klientů, notifikace, e-objednávání: registrace & rezervace
Bude využita funkcionalita zasílání notifikací pro poskytovatele zdravotních služeb. Pravděpodobně bude možné tuto funkcionalitu propojit i s Centrálním rezervačním systémem pro screeningová vyšetření, kde by EZKarta byla schopna provést i objednání do tohoto systému.
Sdílení zdravotní dokumentace (zejména parametricky standardizovaných forem eZD)
Občan bude mít přímo v aplikaci dostupnou svoji ZD, respektive přímý odkaz na stažení ZD, například propouštěcí zprávu, laboratoř, žádanky, pokud mu je daný poskytovatel zpřístupní. Umožní uživateli si stáhnout zdravotní dokumentaci své osoby od poskytovatele zdravotních služeb, který zdravotnickou dokumentaci (např. propouštěcí zprávu) vystavil. Bude ji mít dostupnou pro svou osobu ve svém mobilním zařízení i v případě nedostupnosti komunikačního serveru a bude ji moci sdílet s pracovníky ve zdravotnictví. Propouštěcí zprávy budou přístupné po přihlášení pomocí Národní identitní autority, kde ale Identita občana bude vyžadována maximálně jen při prvním přihlášení aplikace EZKarta k danému poskytovateli. Do budoucna je zvažováno, že občan by mohl v zásadě komukoli (například lékaři) zpřístupnit konkrétní lékařskou zprávu i zprávy jako celek. Zprávy budou ukládány dočasně dle platné legislativy v úložišti výměnných sítí.
Napojení na další nové centrální služby elektronického zdravotnictví, mandáty
EZKarta bude bránou k dalším novým službám elektronického zdravotnictví a bude je integrovat, zpřístupňovat. Půjde například o registr mandátů, výpis z žurnálu činností, přístup do kmenových registrů…