Přejít na obsah
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro média
  • Kdo jsme
Více
  • Přihlášení pro autory
  • Mapa zdravotní péče
  • Životní situace
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Doporučené weby
  • Rejstřík pojmů
Více
Napište nám
  • Domů
  • Životní situace
  • Rady pacientům
  • Léčivé přípravky a zdravotnické prostředky
  • Aktuální: Reklama na léčivé přípravky

Reklama na léčivé přípravky

Léčivé přípravky a zdravotnické prostředky
Autor: Asociace inovativního farmaceutického průmyslu (AIFP)

Léky jsou komoditou, která je regulovaná striktními pravidly od okamžiku začátku vývoje, přes registraci i po celou dobu, kdy jsou uváděny na trh. Účelem všech těchto regulací je zajištění ochrany zdraví společnosti (veřejného zdraví) i zdraví jednotlivců. Proto i oblast reklamy na léky je regulovaná pravidly stanovenými v zákoně.

Účelem regulace je zajistit, aby se prostřednictvím reklamy dostávaly k osobám, které rozhodují o použití léků, objektivní, aktuální a úplné informace. U léků je vždy při registraci určen způsob výdeje, tedy zda mohou být vydávány pouze na základě lékařského předpisu, nebo jsou volně prodejné. Zatímco u volně prodejných léků, jejichž používání nemusí být pod dohledem lékaře, rozhoduje o jejich nákupu přímo pacient (případně po poradě s lékařem nebo lékárníkem), u léků na lékařský předpis nese zodpovědnost za jejich předepsání a následné použití lékař.

Důsledkem uvedeného pravidla v praxi je, že reklama na léky na lékařský předpis může být adresována pouze odborné veřejnosti (lékařům a lékárníkům), zatímco reklama na léky, které jsou volně prodejné, může být určena pro širokou, laickou veřejnost. Blíže si vysvětlíme, jak je regulovaná reklama, se kterou se setkává každý z nás, tedy reklama na volně prodejné léky.

Zákon stanovuje dva druhy požadavků – obecné, které se týkají jakékoliv reklamy na léky (bez ohledu na to, pro koho je určena) a zvláštní požadavky přizpůsobené adresátům.

Obecné požadavky:

  • předmětem reklamy může být pouze registrovaný lék
  • všechny informace v reklamě musí odpovídat souhrnu údajů o přípravku (tedy veřejnému dokumentu, který je schvalován během registrace). Reklama bývá samozřejmě obvykle stručnější, ale všechny informace v reklamě musí být možné najít v souhrnu údajů o přípravku
  • reklama musí objektivně představovat lék bez přehánění jeho vlastností a tím podporovat jeho racionální používání.

Reklama zaměřená na širokou veřejnost musí splňovat řadu zvláštních požadavků, mezi které patří například povinnost uvádět informaci, že se jedná o lék, jeho název, informace pro správné použití a výzvu k pročtení příbalové informace. Reklama nesmí naznačovat, že účinky léku jsou zaručené, že nejsou spojeny s nežádoucími účinky nebo jsou lepší či rovnocenné účinkům jiné léčby. Rovněž se nesmí odvolávat na doporučení vědců, zdravotníků nebo osob se společenským postavením. To tedy znamená, že pokud vidíte nebo slyšíte reklamu typu „3 ze 4 lékařů doporučují“, nebo když známá osoba doporučuje určitý výrobek, můžete si být téměř jisti, že se v daném případě nejedná o lék, který prokázal svou účinnost v průběhu registračního procesu, ale o jinou kategorii výrobků (nejčastěji doplněk stravy nebo kosmetiku).

Reklama na léky nesmí být zaměřena výhradně na děti mladší 15 let, protože ty nejsou schopny zodpovědně užívat léky bez dozoru a reklama nesmí směřovat k tomu, aby je vyhledávaly a užívaly. Zákon obsahuje řadu dalších požadavků, které mají chránit pacienty a zaručovat, že údaje uvedené v reklamě jsou srozumitelné a jasné, nemohou působit zavádějícím nebo klamným dojmem.

Forma reklamy není regulovaná. S reklamou na volně prodejné léky se můžeme setkat v novinách, časopisech, v televizi i v rozhlase či na internetu.

Jestliže jsou zákonem stanovena pravidla a omezení, musí být také někdo, kdo dohlíží na to, aby byla dodržována. Nelze spoléhat pouze na odpovědnost a uvědomělost subjektů, které se léky zabývají. Orgánem dohlížejícím na dodržování pravidel v oblasti tištěné reklamy a reklamy na internetu je Státní ústav pro kontrolu léčiv. Na reklamu uváděnou v rozhlase a televizi dohlíží Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. V případě, že některý z těchto orgánů zjistí a prokáže, že určitá reklama porušuje zákonná pravidla, pak udělí pokutu, která se často pohybuje v řádech desetitisíců až statisíců korun v závislosti na závažnosti porušení.

Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Mohlo by vás zajímat

Vše z kategorie

Související články na NZIP

Balení potravin a zdraví

Bezpečnost a zdravotní nezávadnost potravinářských obalů, právní předpisy a úřední kontrola

Abychom se již od začátku ubírali správným směrem při navrhování a následně i při vlastním výrobě...

Léčivé přípravky a zdravotn...

Registrace léku

Při poskytování zdravotních služeb lze předepisovat, uvádět do oběhu nebo používat pouze registro...

Zdravotní postižení

Uvádění elektrických vozíků na trh

Bezpečnost výrobků na trhu zajišťuje řetězec právních předpisů. Pokud je elektrický vozík určen p...

Léčivé přípravky a zdravotn...

Úhrada léků, příspěvek zdravotní pojišťovny

Na některé léky pacientovi přispívá nebo ho plně hradí jeho zdravotní pojišťovna, některé si plat...

Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP
Mapa zdravotní péče
Životní situace
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Doporučené weby
Rejstřík pojmů
O portále
O NZIP
Zapojené organizace
Pro média
Kdo jsme
Mapa obsahu
Prohledávejte obsah
Napište nám
Sledujte nás

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2023 [cit. 04.02.2023]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.


Ministerstvo zdravotnictví Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR
PROHLÁŠENÍ O PŘÍSTUPNOSTI