Školka a předškolní věk
Malým a předškolním dětem usnadňuje každodenní život řada opatření:
- jasně formulované informace a pravidla,
- dobře naplánovaný režim dne,
- zabránění přetěžování,
- plány, co dělat v případě problémového chování.
Pomocí ergoterapie (případně i ergoterapeutické jízdy na koni nebo lezení), motopedagogiky a skupinových her se zlepšují motorické, smyslové a sociální dovednosti dítěte a posiluje se jeho sebevědomí.
Psychoterapie a léky
K psychoterapeutickým opatřením v tomto věku patří výchovné poradenství pro rodiče a herní terapie. Pro děti 6leté a mladší nejsou v současnosti v České republice schváleny žádné léky.
Školní věk
Po nástupu do školy stojí děti s ADHD (a s nimi i jejich okolí) před velkými výzvami. Mají v klidu sedět, pozorně naslouchat a zapamatovat si spoustu nových věcí. Jejich sebeovládání a sebekontrola však nejsou rozvinuté úměrně k věku. Děti sice všechny informace vnímají, ale jen kratší dobu, je pro ně obtížné přepínat mezi dvěma různými úkoly. Díky jasným pokynům, jako například kdy, kde a jak dělat domácí úkoly, se u školáků s ADHD může posilovat seberegulace.
Pro pedagogické pracovníky existují konkrétní doporučení, která jim umožní tyto děti vést a podporovat. Stejně jako u malých a předškolních dětí pomáhají v případě dětí s diagnózou ADHD jasně formulované informace a pravidla, dobře naplánovaný režim dne, zabránění přetěžování a opakovaná opodstatněná chvála.
Mnohostranné možnosti léčby
Terapii ADHD ve školním věku tvoří následující opatření:
- psychoterapie,
- psychofarmaka,
- pohyb (sport atd.),
- poradenství pro rodiče.
Používají se rovněž specifické klinicko-psychologické léčebné techniky. Léčba probíhá ve většině případů ambulantně. V případě těžkého průběhu nebo dalších souběžných onemocnění může být nezbytná hospitalizace v nemocnici nebo částečná hospitalizace (částečně v nemocnici, částečně v sociálním prostředí).
Psychoterapeutické přístupy
Při psychoterapeutické léčbě školních dětí s ADHD stojí v popředí metody behaviorální terapie. Do terapie je zapojeno školní i sociální prostředí. Školení pro rodiče a další blízké osoby a další speciální vzdělávání pedagogických pracovníků posilují porozumění ADHD a pomáhají společně lépe zvládat každodenní život.
Psychoedukace podporuje porozumění této poruše. K lepšímu zvládání situace napomáhá cvičení, jejichž cílem je zlepšit koncentraci, dále sebeřízení a sociální kompetence, herní terapie krok za krokem. Možná je také skupinová terapie, při které spolu mohou děti a dospívající interagovat a učit se jeden od druhého. Jedním z důležitých bodů je ADHD ovládat a nenechat se jí přemoci.
Uvážlivé nasazení léků
Od šesti let je možná medikamentózní léčba různými účinnými látkami. Na jednu stranu jsou k dispozici stimulanty (účinná látka metylfenidát nebo amfetamin), na druhou stranu inhibitory zpětného vychytávání noradrenalinu (účinná látka atomoxetin). Obě skupiny léků zasahují do metabolismu neurotransmiterů a umožňují jejich lepší regulaci. V průběhu medikamentózní léčby jsou nezbytné pravidelné kontroly u lékaře. Nasazení léků by mělo být uvážlivé a pouze tehdy, je-li to nezbytně nutné.
Jako doplňky stravy se užívají nenasycené mastné kyseliny, které mohou mít pozitivní účinky na mozek a nervy.
Na koho se mohu obrátit?
Pokud máte podezření, že vaše dítě trpí ADHD, obraťte se na dětského psychiatra nebo dětského lékaře se specializací na psychosomatiku nebo na jednu ze specializovaných ambulancí zaměřených na ADHD. Zde proběhnou potřebná vyšetření a bude předepsána nejvhodnější terapie.
Související odkazy
- Libuše Stárková: ADHD ve světle současné psychiatrie a klinické praxe. Pediatrie pro praxi 2016, 17(1): 16–21 (odkaz vede na PDF soubor na webu pediatriepropraxi.cz, 208 kB)
- Ivo Paclt: ADHD v dětství, dospívání a dospělosti. Praktické lékárenství 2016, 12(1): 16–17. (odkaz vede na PDF soubor na webu praktickelekarenstvi.cz, 81 kB)