Přejít na obsah
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro média
  • Kdo jsme
Více
  • Přihlášení pro autory
  • Mapa zdravotní péče
  • Životní situace
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Doporučené weby
  • Rejstřík pojmů
Více
Napište nám
  • Domů
  • Životní situace
  • Průvodce zdravotním systémem
  • Aktuální: Dostupnost zdravotní péče

Dostupnost zdravotní péče

Průvodce zdravotním systémem
Autor: Ministerstvo zdravotnictví České republiky

Věděli jste, že zdravotní pojišťovny jsou povinny zajistit místní a časovou dostupnost zdravotních služeb? Jak je to s vaším právem na výběr poskytovatele zdravotních služeb a jak máte postupovat v případě, že chcete podat stížnost na konkrétního poskytovatele?

Povinnost zdravotní pojišťovny zajistit místní a časovou dostupnost

Zdravotním pojišťovnám stanoví povinnost zajistit svým pojištěncům místní a časovou dostupnost zdravotních služeb prostřednictvím poskytovatelů zdravotních služeb, s nimiž má uzavřené smluvní vztahy § 40 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Konkrétní lhůty vyjadřující místní a časovou dostupnost zdravotních služeb jsou stanoveny nařízením vlády č. 307/2012 Sb., o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb.

Pokud pojištěnec nemůže sehnat lékaře, měl by se obrátit na zdravotní pojišťovnu, která je povinna mu předat seznam smluvních poskytovatelů zdravotních služeb v okolí jeho bydliště, kteří přijímají nové pacienty. V první řadě by měl pacient mít možnost si sám vybrat svého poskytovatele zdravotních služeb. Pokud jej nikdo z uvedených poskytovatelů nepřijme do péče, měl by se znovu obrátit na zdravotní pojišťovnu, která mu zajistí konkrétního poskytovatele, který jej přijme. Také je možné informovat se o možnosti registrace na webových stránkách Sdružení praktických lékařů a České stomatologické komory, které uveřejňují seznamy lékařů, kteří momentálně přijímají nové pacienty.

Ke kontaktování zdravotní pojišťovny je možné využít i formulář Ministerstva zdravotnictví [1], který usnadňuje podávání stížnosti na nedostupnost zdravotních služeb. Po vyplnění formuláře se požadavek na zajištění dostupnosti zdravotních služeb automaticky odešle na konkrétní zdravotní pojišťovnu a také v kopii na Ministerstvo zdravotnictví.

Právo vybrat si poskytovatele zdravotnických služeb

Je třeba zdůraznit, že neexistuje žádná spádovost do nemocnic či zdravotnických zařízení. Každý pojištěnec má právo na svobodnou volbu poskytovatele zdravotních služeb na území České republiky, který má uzavřenou smlouvu s jeho zdravotní pojišťovnou. Má-li poskytovatel v uvedených oborech více lékařů, má pacient právo zaregistrovat se ke konkrétnímu lékaři. V případě registrujícího poskytovatele ambulantní péče v oboru všeobecné praktické lékařství, praktické lékařství pro děti a dorost, zubní lékařství a gynekologie a porodnictví může změnit poskytovatele jednou za tři měsíce (§ 11 odst. 1 písm. b zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění).

Ministerstvo zdravotnictví si klade v této souvislosti za cíl zajistit rovnoměrné rozmístění zdravotní péče po celé České republice tak, aby byla včas a místně dostupná všem pacientům. Pacient má při poskytování zdravotních služeb dále právo vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele, popřípadě zdravotnického pracovníka, než který mu poskytuje zdravotní služby (§ 28 odst. 3 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách). 

Poskytovatel, kterého si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče pouze v zákonem stanovených případech, které vyjmenovává § 48 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách. V případě nepřijetí do péče jsou zákonnými možnostmi odmítnutí: 

  • Kapacitní důvody (to znamená, že přijetím pacienta by bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení; překročením únosného pracovního zatížení se rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým).
  • V případě praktického lékaře a praktického lékaře pro děti a dorost tehdy, pokud by vzdálenost místa pobytu pacienta neumožňovala výkon návštěvní služby.
  • Pokud nejde o pojištěnce zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenu smlouvu

Poskytovatel nesmí odmítnout přijetí pacienta do péče, jde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout neodkladnou péči, jde-li o porod nebo o zdravotní služby nezbytné z hlediska ochrany veřejného zdraví nebo ochrany zdraví při práci.

Stížnosti na poskytovatele zdravotnických služeb

Pokud pacient není spokojen s poskytnutými zdravotními službami, může proti postupu poskytovatele zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami podat stížnost přímo poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřuje. Nutno zdůraznit, že poskytovatel je povinen stížnost vyřídit v souladu s platnými právními předpisy a že podání stížnosti nesmí být osobě, která ji podala, na újmu. Pokud s vyřízením své stížnosti nebude pacient souhlasit, může podat stížnost na místně příslušný krajský úřad (jedná se o krajský úřad, v jehož správním obvodu je zdravotnické zařízení, v němž jsou zdravotní služby poskytovány). K tomu je třeba uvést důvody, proč není s vyřízením stížnosti ze strany poskytovatele spokojen (§ 93 a násl. zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách).

Jestliže má podezření, že lékař nepostupoval odborně nebo v souladu s etikou povolání lékaře, v takovém případě může podat stížnost na konkrétního lékaře, zubního lékaře nebo farmaceuta České lékařské komoře, České stomatologické komoře nebo České lékárnické komoře, které jsou oprávněny řešit stížnosti na výkon povolání svých členů.

Také se pojištěnec může obrátit na svoji zdravotní pojišťovnu, zejména v otázce neoprávněných úhrad za zdravotní služby.

Za pacienta může podat stížnost osoba, kterou pacient k tomuto úkonu zmocnil. V případě pacienta s omezenou svéprávností tak může učinit opatrovník. Pokud pacient zemřel, náležejí práva na podání stížnosti jeho osobám blízkým.

Pokud se pojištěnec domnívá, že všechny předchozí kroky nebyly dostatečné, má právo postupovat cestou občansko-právní žaloby.

Čekací listy

Podle nařízení vlády č. 307/2012 Sb., o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb platí, že plánované hrazené služby se poskytují ve lhůtě, která je lékařsky odůvodnitelná a vychází z objektivního lékařského posouzení současného zdravotního stavu pojištěnce, anamnézy a pravděpodobného průběhu jeho nemoci, bolestivosti nebo povahy jeho onemocnění.

V případě některých výkonů pak platí, že musí být provedeny ve lhůtě, kterou stanoví příloha č. 2 k tomuto nařízení.

Výkon Lhůta
Náhrada kyčelního kloubu 52 týdnů
Náhrada kolenního kloubu 52 týdnů
Artroskopie 8 týdnů
Angiografie nekoronárních tepen 8 týdnů 
Echokardiografie 10 týdnů
Operace katarakty 30 týdnů
Endoskopické vyšetření 4 týdny
Denzitometrie 16 týdnů
Skiagrafie a sonografie 2 týdny
Výpočetní tomografie 3 týdny
Magnetická resonance 5 týdnů
Mamografické vyšetření 6 týdnů 
Zahájení biologické léčby roztroušené sklerózy 4 týdny

O nesplnění lhůty časové dostupnosti se nejedná v případě, kdy zdravotní pojišťovna plánované zdravotní služby pojištěnci ve stanovené lhůtě zajistí, ale pojištěnec si sám zvolí jiného smluvního poskytovatele, který mu plánovanou hrazenou službu poskytne po uplynutí této lhůty.

O plánované zdravotní služby nejde je-li třeba výše uvedené zdravotní služby poskytnout jako akutní nebo neodkladnou zdravotní péči.

Související odkazy

  1. Stížnost na nedostupnost zdravotní péče (odkaz vede na web Ministerstva zdravotnictví České republiky)

Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Mohlo by vás zajímat

Vše z kategorie

Související články na NZIP

Průvodce zdravotním systémem

Role zdravotních pojišťoven, s čím se na ně lze obrátit

Zdravotní pojišťovny jsou samostatnými právními subjekty, jejichž prvořadou rolí je provádění veř...

Důležité kontakty

Zdravotní pojišťovny – kontakty

Zdravotní pojišťovna je specializovaná zdravotní a finanční instituce, jejímž hlavním úkolem je p...

Práva pacienta

Právo na volbu poskytovatele zdravotních služeb

Jako pojištěnec některé z českých zdravotních pojišťoven máte právo na volbu poskytovatele zdravo...

Práva pacienta

Právo na podání stížnosti

Pokud nejste spokojeni se zdravotní péčí, které se vám dostává, můžete podat stížnost příslušnému...

Související doporučené zdroje

Průvodce zdravotním systémem

Náhrada nákladů na přeshraniční pojištění

Pokud pojištenec vycestuje do zahraničí s cílem čerpat zde plánovanou zdravotní péči bez souhlasu své zdravotní pojišťovny, musí poskytnutou péči na místě sám zaplatit. Poté může požádat svou zdrav...

Přejít na externí zdroj
Průvodce zdravotním systémem

Nárokové dokumenty pro čerpání zdravotní péče

Na odkaze zjistíte, jaké potřebujete dokumenty, pokud čerpáte zdravotní péči v jiném státě, ať už jde. o péči nezbytnou či plánovanou. Jednotlivé typy dokumentů vám pak umožní buď plnou nebo částeč...

Přejít na externí zdroj
Průvodce zdravotním systémem

Čerpání zdravotní péče v jiném státě EU

S předchozím povolením své zdravotní pojišťovny (doklad S2) můžete vycestovat za účelem čerpání konkrétní plánované zdravotní péče. Jde o péči, která je v ČR hrazená a nelze ji v ČR poskytnout bez...

Přejít na externí zdroj
Průvodce zdravotním systémem

Náhrada nákladů na nezbytnou zdravotní péči

Pokud někdo čerpal neodkladnou zdravotní péči v cizině, má nárok na refundaci nákladů, avšak pouze do výše úhrady zdravotní péče na území ČR. Službu lze vyřídit osobně nebo poštou, a to na pobočce...

Přejít na externí zdroj
Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP
Mapa zdravotní péče
Životní situace
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Doporučené weby
Rejstřík pojmů
O portále
O NZIP
Zapojené organizace
Pro média
Kdo jsme
Mapa obsahu
Prohledávejte obsah
Napište nám
Sledujte nás

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2023 [cit. 30.01.2023]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.


Ministerstvo zdravotnictví Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR
PROHLÁŠENÍ O PŘÍSTUPNOSTI