Přejít na obsah
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro média
  • Kdo jsme
Více
  • Přihlášení pro autory
  • Mapa zdravotní péče
  • Životní situace
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Doporučené weby
  • Rejstřík pojmů
Více
Napište nám
  • Domů
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Rodiče a děti
  • Škola a zdraví
  • Aktuální: Program Škola podporující zdraví (ŠPZ)

Program Škola podporující zdraví (ŠPZ)

Škola a zdraví
Autor: Státní zdravotní ústav

Škola podporující zdraví je program Světové zdravotnické organizace, který řeší systematicky otázky a problémy v oblasti fyzického, psychického a sociálního zdraví. Cílem programu ŠPZ je podporovat zdraví ve všech jeho rovinách. Cílem proměny školy je trvale umožňovat optimální rozvoj žáka a učitele v součinnosti s rodiči a obcí, po stránce tělesné, duševní a sociální. Program je zároveň nástrojem včasné primární prevence civilizačních chorob, antisociálního chování a všech závislostí. 

Do programu se může přihlásit každá mateřská, základní nebo střední škola v České republice formou projektu. Program není alternativním směrem ve školství, ale nastavuje principy a zásady, které by v ideálním případě měla zastávat každá škola.

Program ŠPZ považuje za nejdůležitější a klíčový postoj respekt k přirozeným potřebám jednotlivce, který škola kultivuje u žáků, učitelů i rodičů. Z respektu k přirozeným potřebám jednotlivce vyplývají obecnější postoje - úcta k člověku, lidským společenstvím a přírodě. Z principu komunikační schopnosti a schopnosti spolupracovat zase dovednosti, jimiž jsou uspokojovány potřeby jednotlivce umožňující efektivní vzdělávání.

K dosažení cílů využívá škola k tomu sepsaný jasně formulovaný školní projekt podpory zdraví (ZŠ, SŠ) či Kurikula podpory zdraví (MŠ). Projekt se zaměřuje na konkrétní kroky a předpokládá aktivní účast všech – dětí, žáků, učitelů, nepedagogických zaměstnanců a rodičů jak na rozhodování, tak i na realizaci činností. Program je každé čtyři roky vyhodnocován žáky, zaměstnanci školy a rodiči, čímž se předchází jakékoli formálnosti v jeho realizaci. Třístranná analýza a hodnocení slouží pro samotnou školu jako východisko pro konkrétní opatření a aktivity ke zlepšení, protože dokáže odhalit oblasti, na které je třeba se více zaměřit nebo je řešit.

Garantem a koordinátorem národní sítě škol podporujících zdraví (ŠPZ) v ČR je Státní zdravotní ústav (SZÚ) [1]. Na evropské úrovni koordinuje síť Schools for Health in Europe (SHE) [2] CBO v Holandsku, která je centrem spolupracujícím s WHO v oblasti podpory zdraví ve školách. V síti SHE je škola podporující zdraví definována jako škola, která realizuje strukturovaný a systematický plán pro zdraví, pohodu a rozvoj sociálního kapitálu všech žáků a pedagogických i nepedagogických pracovníků.

Program Škola podporující zdraví v MŠ

Mateřské školy (MŠ) postupují v programu ŠPZ podle osnovy, která je v souladu s informačními okruhy požadovanými Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (RVP PV) - (Havlínová, M., et al., 2008).

Zásady programu Škola podporující zdraví v MŠ

  1. učitelka podporující zdraví,
  2. věkově smíšené třídy,
  3. rytmický řád života a dne,
  4. tělesná pohoda a volný pohyb,
  5. správná výživa,
  6. spontánní hra,
  7. podnětné věcné prostředí,
  8. bezpečné sociální prostředí,
  9. participativní a týmové řízení,
  10. partnerské vztahy s rodiči,
  11. spolupráce mateřské školy se základní školou,
  12. začlenění mateřské školy do života obce.

Děti v mateřské školce

Image by tolmacho from Pixabay

Program Škola podporující zdraví v ZŠ/SŠ

Základní a střední školy v síti ŠPZ v ČR si tvoří vlastní školní projekt podpory zdraví. Jeho tvorba začíná analýzou podmínek pro podporu zdraví a analýzou dosavadních postupů a činností, které již pro podporu zdraví ve škole probíhají.

Škola také zjišťuje prostředky a zdroje (lidské, materiální, organizační, finanční), které má ve svém reálném každodenním životě k dispozici. Na základě této analýzy pak vzniká rámcový projekt. Ten obsahuje cíle pro následující školní roky (tzn., čeho zamýšlí škola dosáhnout), zároveň k nim stanovuje i prostředky k dosažení vytyčených cílů (tzn., jakým způsobem škola předpokládá k cílům dospět).

Pilíře a zásady programu Škola podporující zdraví v ZŠ/SŠ

Principy podpory zdraví, jejichž platnost je všeobecná, jsou:

  • respekt k potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa,
  • rozvíjení komunikace a spolupráce.


První pilíř: Pohoda prostředí

Zásada 1.: Pohoda věcného prostředí (hygienická nezávadnost, bezpečnost, funkčnost, účelnost, podnětnost, zabydlenost, estetičnost, dostupnost)

Zásada 2.: Pohoda sociálního prostředí (všechny skupiny ve škole se pojímají jako rovnocenní partneři; projevy uznání, účasti, empatie, otevřenosti, vstřícnosti, spolupráce, pomoci)

Zásada 3.: Pohoda organizačního prostředí (zahrnuje 3 složky: režim dne, zdravá výživa, aktivní pohyb)

Druhý pilíř: Zdravé učení

Zásada 4.: Smysluplnost (propojenost se skutečným životem, praktická využitelnost, osvojování dovedností, autentické učení, prožitkové učení)

Zásada 5.: Možnost výběru a přiměřenost (možnost výběru v obsahu učiva, ve způsobech osvojení, umožnění individualizace učiva, nabídka volitelných a nepovinných předmětů odpovídá zájmům žáků, vyváženost rozumové, citové a sociální složky výuky a výchovy)

Zásada 6.: Spoluúčast a spolupráce (vytváření organizačních a materiálních podmínek pro rozvoj komunikace a spolupráce ve třídě, kooperativní učení)

Zásada 7.: Motivující hodnocení (poskytování věcné zpětné vazby v průběhu výuky, vytváření nesoutěživého prostředí, slovní hodnocení, nepodmíněná úcta a uznání)

Třetí pilíř: Otevřené partnerství

Zásada 8.: Škola jako model demokratického společenství (všechny skupiny osob uvnitř školy jsou rovnocenné; uznávání individuálních a skupinových práv a povinností na všech úrovních věku a postavení)

Zásada 9.: Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce (vytváření podmínek pro spolupráci mezi svými partnery a pro rozšiřování jejich okruhu mimo školu; zpřístupnění veřejnosti a obci)

Píšící děti

© Pixabay / pexels.com

Související odkazy

  1. Program Škola podporující zdraví (odkaz vede na web SZÚ)
  2. Schools for Health in Europe (SHE) (odkaz vede na web schoolsforhealth.org)
  3. Havlínová, M., Vencálková, E. (eds.) et al. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-487-8. (odkaz vede na web SZÚ)
  4. Nejedlá, M., a kol. Program Škola podporující zdraví. Praha, Klinika adiktologie 1. lékařská fakulta UK v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, ISBN 978-80-7422-406-5. (odkaz vede na web SZÚ)
  5. Promoting Health in Schools: From Evidence to Action (odkaz vede na web Mezinárodní unie pro podporu zdraví a vzdělávání, IUHPE)

Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Mohlo by vás zajímat

Vše z kategorie

Související články na NZIP

Škola a zdraví

Vnitřní prostředí školy

Ve vnitřním prostředí trávíme nejvíce času, často až 80–90 %. Děti tráví 90 % času ve třídách, by...

Závislosti: základní informace

Jak předcházet užívání drog?

Dokáže-li člověk naplňovat své potřeby a řešit své problémy přiměřenými způsoby, je větší šance,...

Škola a zdraví

Šikana ve škole

Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka,...

Poruchy autistického spektra

Autismus

Autismus se vyznačuje zejména poruchou smyslového vnímání. Postiženým působí značné problémy zrak...

Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP
Mapa zdravotní péče
Životní situace
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Doporučené weby
Rejstřík pojmů
O portále
O NZIP
Zapojené organizace
Pro média
Kdo jsme
Mapa obsahu
Prohledávejte obsah
Napište nám
Sledujte nás

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2023 [cit. 05.02.2023]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.


Ministerstvo zdravotnictví Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR
PROHLÁŠENÍ O PŘÍSTUPNOSTI