Přejít na obsah
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro média
  • Kdo jsme
Více
  • Přihlášení pro autory
  • Mapa zdravotní péče
  • Životní situace
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Doporučené weby
  • Rejstřík pojmů
Více
Napište nám
  • Domů
  • Životní situace
  • Rady pacientům
  • Život zachraňující informace
  • Aktuální: Zdravotnická záchranná služba – tísňová linka 155 nebo 112 (snadné čtení)

Zdravotnická záchranná služba – tísňová linka 155 nebo 112 (snadné čtení)

Život zachraňující informace
Autor: Ministerstvo zdravotnictví České republiky

Zdravotnické záchranné službě říkáme záchranka. Jsou to zdravotní záchranáři.

Záchranku můžete volat, i když nemáte kredit nebo SIM kartu.
Můžete volat, i když nemáte signál.

Kdy volat na tísňovou linku?

Když vy nebo někdo, koho vidíte:

  • je v bezvědomí,
  • má potíže s dýcháním,
  • silně krvácí,
  • má bolesti na hrudníku,
  • když se mu náhle a hodně zhoršily potíže,
  • když si nejste jistí, jestli nutně potřebujete lékaře.

Kdy nevolat?

Když vy nebo někdo, koho vidíte:

  • má dlouho potíže, které jsou pořád stejné,
  • má zvýšenou teplotu,
  • má průjem.

Poraďte se se svým praktickým lékařem.

Co je potřeba říct, když volám?

Důležité informace, na které se vás budou ptát:

Kde přesně je člověk, kterému voláte záchranáře?

  • Řekněte město, ulici, číslo domu.
  • Pokud jste venku, řekněte, co vidíte. Například rybník, kostel, restauraci a podobně.

Co přesně se děje?

  • Popište, co se děje.
  • Řekněte, kolik lidí je zraněných.

V jakém stavu je člověk, kterému voláte záchranáře?

  • Je při vědomí?
  • Dýchá?
  • Krvácí?
  • Jaké má potíže?

Kdo je člověk, kterému voláte záchranáře?

  • Pokud ho znáte, řekněte jeho jméno a věk. Léčí se s nějakou nemocí? Víte, jaké bere léky?

Nemusíte se bát, když si nejste něčím jistí. Člověk na lince se vás zeptá, na co potřebuje. Společně najdete důležité odpovědi.

Co mám dělat, než přijedou záchranáři?

Člověk na lince vám řekne, co máte dělat. Většinou s vámi zůstane na telefonu, než přijedou záchranáři.


Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Mohlo by vás zajímat

Vše z kategorie

Související články na NZIP

Demence: péče o blízkého

Péče o pacienta s demencí – ztráta paměti

Jedním z příznaků i důsledků demence je postupná ztráta paměti. Vytrácejí se vzpomínky, návyky i...

Kojení

Kam a na koho se obrátit v případě problémů s kojením

Kojení je nejlepší způsob výživy, který může maminka dopřát svému dítěti pro jeho správný růst a...

Demence: péče o blízkého

Péče o pacienta s demencí – zapojení druhých do péče

Být pečovatelem a starat se o blízkého člověka s demencí je cesta, kterou můžete společně procház...

Život zachraňující informace

Zdravotnická záchranná služba – tísňová linka 155 nebo 112

Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, pokud vás postihne, nebo jste svědky náhlého a neoč...

Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP
Mapa zdravotní péče
Životní situace
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Doporučené weby
Rejstřík pojmů
O portále
O NZIP
Zapojené organizace
Pro média
Kdo jsme
Mapa obsahu
Prohledávejte obsah
Napište nám
Sledujte nás

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2023 [cit. 28.01.2023]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.


Ministerstvo zdravotnictví Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR
PROHLÁŠENÍ O PŘÍSTUPNOSTI