Přejít na obsah
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro média
  • Kdo jsme
Více
  • Přihlášení pro autory
  • Mapa zdravotní péče
  • Životní situace
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Doporučené weby
  • Rejstřík pojmů
Více
Napište nám
  • Domů
  • Životní situace
  • Průvodce zdravotním systémem
  • Aktuální: Práva a povinnosti pacientů

Práva a povinnosti pacientů

Průvodce zdravotním systémem
Autor: Ministerstvo zdravotnictví České republiky

Při poskytování zdravotní péče, resp. při čerpání zdravotních služeb, musí poskytovatelé dodržovat řadu práv pacienta. Naopak pacient má zase určité povinnosti, které musí plnit. Práva a povinnosti pacienta vycházejí zejména ze zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách.

Práva pacienta

Pacient má zejména právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni, kterou se rozumí poskytování zdravotních služeb podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů, při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti.

Rovněž je pacientovým nesporným právem právo na úctu, důstojné zacházení, ohleduplnost a respektování soukromí, včetně práva na přítomnost osoby blízké.

Dále pacientům (nebo jejich zákonným zástupcům) náleží:

  • právo na volbu poskytovatele zdravotních služeb,
  • právo na informace o zdravotním stavu,
  • právo zakázat poskytování informací o vašem zdravotním stavu komukoli,
  • právo vyslovit souhlas s poskytnutím zdravotních služeb,
  • právo na odmítnutí léčby,
  • právo na respektování pacientovy vůle při poskytování zdravotní péče – tzv. dříve vyslovené přání,
  • právo na výběr zdravotní pojišťovny,
  • právo na změnu lékaře,
  • právo na poskytnutí zdravotní služby bez úhrady,
  • právo na podání stížnosti,
  • právo na druhý názor (second opinion),
  • právo nahlížet do zdravotnické dokumentace, pořizovat si její kopie a opisy či požádat o výpis ze zdravotnické dokumentace,
  • právo na ochranu osobních údajů,
  • práva dítěte,
  • práva zákonných zástupců dítěte,
  • práva osob se zdravotním postižením.

Povinnosti pacientů a jiných osob

Pacient je při poskytování zdravotních služeb povinen:

  • dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas,
  • řídit se vnitřním řádem poskytovatele zdravotních služeb,
  • uhradit poskytovateli cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem,
  • pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb,
  • nepožívat během hospitalizace alkohol nebo jiné návykové látky a podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.

Tyto povinnosti náleží také zákonnému zástupci pacienta. Zákonný zástupce pacienta je současně povinen vytvořit podmínky pro splnění povinností pacientem.

Pacient, zákonný zástupce pacienta, osoba určená pacientem, osoba blízká pacientovi nebo osoba ze společné domácnosti jsou povinni prokázat svou totožnost občanským průkazem, jestliže o to zdravotnický pracovník požádá. V případě, že pacient nebo zákonný zástupce pacienta odmítne prokázat totožnost, může zdravotnický pracovník odmítnout poskytnout zdravotní služby, nejde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout neodkladnou péči. Jde-li o cizince, totožnost se prokazuje cestovním dokladem nebo jiným průkazem totožnosti.

Má-li zdravotnický pracovník pochybnost, zda jde o osobu blízkou, osvědčí osoba blízká tuto skutečnost čestným prohlášením, ve kterém uvede své kontaktní údaje a číslo průkazu totožnosti; čestné prohlášení je součástí zdravotnické dokumentace. V případě odmítnutí prokázání totožnosti může zdravotnický pracovník odmítnout požadovanou součinnost nebo neumožnit návštěvu u hospitalizovaného pacienta.

Související odkazy

  1. Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách (odkaz vede na web zakonyprolidi.cz)

Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Související témata: 

Práva pacienta

Mohlo by vás zajímat

Vše z kategorie

Související články na NZIP

Práva pacienta

Právo na nahlížení do zdravotnické dokumentace

Víte, že máte právo znát informace, které obsahuje zdravotnická dokumentace vedená o vaší léčbě?...

Práva pacienta

Práva osob se zdravotním postižením

Svá nezpochybnitelná práva mají i osoby se zdravotním postižením, kam patří nejen dlouhodobé post...

Práva pacienta

Právo na ochranu osobních údajů

Česká republika již dlouhou řadu let právně určuje nakládání s osobními údaji pacientů a jejich z...

Průvodce zdravotním systémem

Práva a povinnosti pojištěnce

Jak je v rámci českého zdravotnictví definován pojištěnec, jaká jsou jeho práva a povinnosti? Odp...

Související doporučené zdroje

Průvodce zdravotním systémem

Náhrada nákladů na přeshraniční pojištění

Pokud pojištenec vycestuje do zahraničí s cílem čerpat zde plánovanou zdravotní péči bez souhlasu své zdravotní pojišťovny, musí poskytnutou péči na místě sám zaplatit. Poté může požádat svou zdrav...

Přejít na externí zdroj
Průvodce zdravotním systémem

Nárokové dokumenty pro čerpání zdravotní péče

Na odkaze zjistíte, jaké potřebujete dokumenty, pokud čerpáte zdravotní péči v jiném státě, ať už jde. o péči nezbytnou či plánovanou. Jednotlivé typy dokumentů vám pak umožní buď plnou nebo částeč...

Přejít na externí zdroj
Průvodce zdravotním systémem

Čerpání zdravotní péče v jiném státě EU

S předchozím povolením své zdravotní pojišťovny (doklad S2) můžete vycestovat za účelem čerpání konkrétní plánované zdravotní péče. Jde o péči, která je v ČR hrazená a nelze ji v ČR poskytnout bez...

Přejít na externí zdroj
Průvodce zdravotním systémem

Náhrada nákladů na nezbytnou zdravotní péči

Pokud někdo čerpal neodkladnou zdravotní péči v cizině, má nárok na refundaci nákladů, avšak pouze do výše úhrady zdravotní péče na území ČR. Službu lze vyřídit osobně nebo poštou, a to na pobočce...

Přejít na externí zdroj
Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP
Mapa zdravotní péče
Životní situace
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Doporučené weby
Rejstřík pojmů
O portále
O NZIP
Zapojené organizace
Pro média
Kdo jsme
Mapa obsahu
Prohledávejte obsah
Napište nám
Sledujte nás

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2022 [cit. 20.08.2022]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.


Ministerstvo zdravotnictví Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR
PROHLÁŠENÍ O PŘÍSTUPNOSTI